Isten és én, amikor úgy érzem elutasít
Jézus azután elment onnan, és
visszavonult Tírusz és Szidón vidékére. És ekkor egy kánaáni asszony, aki arról
a környékről jött, így kiáltozott: Uram,
Dávid Fia! Könyörülj rajtam! Leányomat kegyetlenül gyötri a gonosz lélek!
Jézus azonban nem válaszolt neki egy szót sem. Erre odamentek hozzá a tanítványai, és
kérték: Bocsásd el, mert utánunk kiáltozik. De ő így felelt: Én nem küldettem
máshoz, csak Izráel házának elveszett juhaihoz. Az asszony pedig odaérve
leborult előtte, és ezt mondta: Uram,
segíts rajtam! Jézus erre így válaszolt: Nem jó elvenni a gyermekek
kenyerét, és odadobni a kutyáknak. Az asszony azonban így felelt: Úgy van,
Uram! De hiszen a kutyák is esznek a morzsákból, amelyek gazdájuk asztaláról
lehullanak. Ekkor így szólt hozzá Jézus: Asszony, nagy a te hited, legyen úgy,
amint kívánod! És meggyógyult a leánya még abban az órában. Máté evangéliuma
15, 21-28
Az asszony nemcsak közeledik, és
egyre közelebb ér Jézushoz, hanem kitartóan
és rugalmasan képviseli kérését. Miért
fontos ez?
Vannak olyan emberek, akik általában,
a mindennapokban nagyon mély hitet élnek át, de amikor meginog körülöttük
minden, amikor bizonytalanná válnak alapvetőnek hitt dolgok az életükben, akkor
megremegnek. Ezek az emberek akkor, amikor már kikerülnek a konkrét helyzetből,
ismét tudnak arról beszélni, hogy mit jelent a mély hit, de ezt konkrét
helyzetekben nem tudják megélni.
A történetben ez a pogány asszony
nagyon kitartó! Egy nagyon konkrét dolgot kér egyértelműen, és
állhatatosan - de ez nem elég. Sok olyan ember van, akik egy életen
keresztül hihetetlen állhatatossággal és kitartóan fordultak Istenhez, és
kértek valamit, viszont nagyon rugalmatlanul tették ezt.
Vagyis az Isten mondott nekik már vagy 25 dolgot, de ők abból semmit nem hallottak
meg, mert számukra a hit és a kitartás egyet jelentett azzal, hogy csak
arra vagyok nyitott, amit az Isten ad nekem, ha Ő azt adja,
amit én kérek. Nagyon mély az ilyen emberek hite, de csak arra, amit
ők szeretnének!
Egyszer egy faluban nagy árvíz volt.
Mindenkinek sikerült nagy nehezen elmenekülnie, csak az öreg plébánosnak nem.
Felmászott hát a templomtorony tetejére, és ott így imádkozott:
- Kérlek Istenem, ments meg a
vízbefulladástól!
Majd nagy hittel várta a választ. Nemsokára
arra jött egy csónak, odament hozzá, és mondták neki, hogy szálljon be. Azt
válaszolta, hogy nem megy, mert őt maga Isten fogja megmenteni. Hiába
győzködték, hogy nemsokára elmerül a templomtorony is, csak nem volt hajlandó
beszállni.
Kicsivel később egy másik csónak vetődött
arra, de ő ugyanúgy elküldte őket. Végül egy helikopter is próbálta őt
kimenteni, de azt sem fogadta el, mondván, hogy őt majd Isten menti meg! Végül
annak rendje és módja szerint összedőlt a torony, és a derék pap vízbe fulladt
vala…
A Mennybe kerülvén aztán, Isten színe előtt
állva megkérdezte:
- Uram, hát imádkoztam hozzád, hittem
Benned, és mégis hagytál megfulladni?! Miért nem segítettél??
- Fiam - szólt az ÚR – talán nem küldtem
érted két csónakot, és az utolsó pillanatban még egy helikoptert is? De hát
neked semmi sem volt elég jó…
Az Istenhez való közeledésben kell a
rugalmasság is! Az asszony hihetetlenül rugalmas. Kér valamit
Istentől, mire Jézus szinte nem is mond neki semmit. De az asszony kitartó
és közel megy hozzá. Miután Jézus azt mondja neki: szó sincs róla, mit
képzelsz? Nem hozzád jöttem!
Erre az asszony nem mondja azt –
végtelen rugalmasságában -, hogy ha nem, hát nem… mert ugye, vannak olyanok,
akiknek túl rugalmas a hitük. Mondanak valamit, és ha nem úgy van, ahogy
elképzelték, már mennek is tovább! Nekik szinte nincs is istenkapcsolatuk,
pusztán csak rugalmasak, pattognak össze-vissza. Mert bizony az se elég, hogy
valaki rugalmas legyen.
Ebben az asszonyban megvan a
kitartás, és megvan a rugalmasság is, ami abban nyilatkozik meg,
hogy folyamatosan kéri ugyanazt, de közben állandóan alkalmazkodik a
helyzethez. Közel megy, mert úgy kell, ha már ott
van, letérdepel, Jézus mond valamit, ő arra válaszol.
Nem háborodik fel azon, hogy
azt mondja neki Jézus, hogy nem hozzád jöttem. Pedig ez is annyira
klasszikus eset: amikor az Isten válaszol nekem valami olyasmit, ami nekem nem
tetszik, és én felháborodva, ezt úgymond ’számon
kérem rajta’. Ezt nagyon sok ember teszi így! Kérek valamit Istentől, ő nem
reagál úgy, ahogy az én hitem alapján Őneki reagálni kellene, és én ebben a
pillanatban nem folytatom a kérést, hanem megsértődöm, ’számon kérem’ ezt
rajta. Az asszony esetében ez valahogy így hangzott volna: Uram, mit
képzelsz Te, hogy lehetnél Te a világ üdvözítője, ha velem így bánsz? Látod, én
így fordulok Hozzád, és nem elég, hogy elutasítasz, de ilyen durván teszed! Te
engem kutyának nevezel, Uram ez méltatlan hozzám!
A kérdés az, hogy mit
keresett itt az asszony? Miért is kereste meg Jézust? Miért is
közeledett hozzá? Miért dacolt a tradíciókkal?? Miért ment szembe a kor
szokásaival, hogy Jézussal találkozzon? Vajon tényleg
gyermekének a gyógyulása miatt fordult oda Jézushoz, ez volt ennek a
találkozásnak a lényege? Vagy maga a találkozás, vagyis az, hogy találkozzon
Jézussal? Szerintem a válasz, az utóbbi! Miért? Mert bár azzal fordult
Jézushoz, hogy ’szeretnék Tőled valamit kérni’, mégis úgy tűnik, hogy az
igazi oka megkeresésének: egy valódi, mély, emberi találkozás.
Ha nem így volna, akkor az asszony kiborulna Jézus szaván. Elkezdene érvelni,
vitatkozni, valahol megállna és ebből a távolságból kiabálna, kötné az ebet a
karóhoz, hogy Uram én ezt és ezt kérem Tőled, mert én ebben nagyon hiszek… Ez
azonban nem így történik.
A mély hitnek jellemzője az,
hogy amikor benne vagyok, akkor másodlagossá válik az, amit adott
esetben kérek, vagy amire vágyok és szeretnék, vagy ami miatt oda fordulok
Jézushoz. Mert tudom, hogy bármivel is fordulok oda Jézushoz, annál
fontosabb az, hogy odafordultam Hozzá, és most találkozunk egymással.
Vagyis ennek a történetnek
a középpontjában ez a találkozás áll, nem a gyógyulás, nem a kérés, nem a
csoda!
Az asszonynak ezért olyan mély a hite, mert képes magában a találkozásban lenni! Nem a kérésében van, nem a vágyában van, nem a fájdalmában van, nem a gyerekénél van, nem az élethelyzetében van. Nagyon sok ember, aki kéri Istent, annak az egész tudatát kitölti az a helyzet, fájdalom, amiben küzd, amiben van, mert hát mi másért fordulna az Istenhez. Itt azonban az egész keretet maga a találkozás tölti ki!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése