Pocsolyába léptem... de akarok-e továbblépni?
„A
legfájdalmasabb élet azért nem elmesélhető, mert fáj. Annyira fáj kimondani a
szót, hogy inkább hallgatok. És azért is hallgatok, mert szégyellem. Szégyellem
elmondani, mi történt velem. És azért is hallgatok, mert már annyira rossz,
hogy talán el sem hiszik mások. Talán hihetetlen az egész történet. Talán nekem
sem kellene elhinnem, hogy megtörtént velem. Talán hallgatni jobb. És azért is
hallgatok, mert félek. Félek, hogy mit mondanak mások. Talán majd kinevetnek. Vagy
megvetnek. Vagy elítélnek. Vagy megbüntetnek érte. Hallgatok hát. Addig
hallgatok, amíg bele nem halok. … Csakhogy a csend nem gyógyít meg. A csend
elmélyíti a sebed, és elfertőzi. … Beszélni kell. Ordítani és üvölteni kell. A
falon át, jó hangosan. Az élet, ha
elmesélhetővé lesz, akkor viselhetővé is lesz.”[1]
38 év után,
valaki észreveszi őt! Valaki, aki fiatalabb mint ő. Valaki, aki meglátja ezt a reménytelen
helyzetben levő életet. Odalép hozzá, és a kérdés, amit feltesz úgy kavarják
fel a 38 éve beteg ember érzéseit, mint az angyal a Bethesda tavának vizét.
„Akarsz-e
meggyógyulni?” – kérdezi Jézus. És meg is akadunk … mégis micsoda
kérdés ez? 38 éve minden alkalommal, amikor az angyal felkavarja a vizet,
felkavaródik benne is a remény, hogy talán most ő lesz az, aki a csodában
részesülhet, de valaki mindig megelőzi. 38 év remény és reményvesztettség
váltakozásában, érzelmileg, lelkileg nagy terhet jelent bárki számára. Hogyne
akarna meggyógyulni?
Mégis okkal teszi fel a kérdést Jézus. Ez az ember ennyi év alatt akár meg is szokhatta ezt az állapotot, és akár bele is törődhetett már annak minden hátrányával és előnyével. Mint ahogy sokan ezt is teszik! 'Legalább van mellettem valaki!', 'Legalább így érzem, hogy fontos vagyok!', 'Legalább neki még kellek', ’Legalább ezt a helyzetet/embert/érzést/főnököt/munkahelyet már ismerem ’.
Egy kis
kortörténetet is idehozva, és az egzisztenciális dilemmát is bevonva, egy
kutató, Hanna Wolf szerint ugyanis, ennek a beteg állapotnak nagyon is voltak
előnyei. Az ókori keleten a koldusok és fogyatékkal élők koldulással
tisztességes vagyonra tehettek szert a koldusszervezetek védelmében, így Hanna
Wolf szerint a gyógyulás azt is jelenti, hogy a mi meggyógyítottunknak most
egyszer csak dolgoznia kell az addigi semmittevés helyett.[2]
Komoly dilemma. A betegnek át kell
gondolnia mit is akar! Rá kell jöjjön, mire vágyik.
Te, tudod? Tudod, hogy akarsz-e meggyógyulni? Akarod igazán hogy változzanak a dolgaid? Vagy megszoktad? Berendezgetted? Kicsinosítottad már? Túl sok idődet emésztette fel? Túl sok energiát öltél már bele?
Jézus megdöbbentő kérdése a mi életünkben is fontos, hiszen alapvető
hozzáállást tisztáz. Akarsz-e meggyógyulni? Fontos az
akarat, fontos a vágy, hogy vágyakozzunk a gyógyulás után. Enélkül nem megy. Egy ismerősöm szokta mondani a pocsolyába ragadt életekre: Nem fáj (még) neki eléggé!
Elment a
tanítvány a mesterhez, és azt mondta: „Mester, én annyira szeretnék találkozni
Istennel! Mondd, mit tegyek?” Mire a mester: "Cselekvésre nincs szükség;
vágyakozzál!" „De hát én nagyon vágyakozom az Istenre.” Mire ő: "Jó,
majd meglátjuk." Később elmentek együtt úszni. Ahogy úsztak, a mester
odament a tanítvány mögé, és belenyomta a vízbe. Végül fölengedte. „Ezt most
miért csináltad?” - kérdezte a tanítvány, levegő után kapkodva. És akkor a
mester azt válaszolta: „Na, látod, ha majd az Istenre úgy fogsz vágyakozni,
mint ahogy erre a levegőre vágyakoztál, akkor fogsz is Vele találkozni!”[3]
A gyógyulás előfeltétele, hogy ott
legyen a vágy bennünk! Betegség és magány, reményvesztettség és
kilátástalanság börtönébe zárva is pontosan tudnunk kell, mire vágyunk! Ahogy a
38 éve beteg, belefáradhatott volna a várakozásba, megszokhatta volna ezt az
állapotot, úgy a ma emberének is lehet „kényelmes” a kialakult helyzet okozta
regresszív énállapot. Sok pszichológus, terapeuta vagy coach ír azokról a
találkozásaikról, amikor a hozzá fordulók ugyan szeretnének egészségesek lenni,
de meggyógyulni nem akarnak, hiszen ez az állapotuk az évek alatt eszközzé vált
a kezükben családjuk, házastársuk sakkban tartásához.
A megoldáshoz vezető úton „a legmélyebb vágyaink a fontosak, azok, amelyek
meghatározzák az életünket, s amelyek segítségével megtudhatjuk, hogy kivé kell
válnunk, és mit kell tennünk.”[4].
Vágyakozni kell a megoldás után, így észre kell venni és ki kell mondani a
vágyainkat! Ez a vágyakozás, ha elég erős elindítja a változást, és elvisz arra
a pontra, amikor szembe kell nézni a fordulópont utáni életünkkel.
„Ha az egész
történetedet, amit nem bírsz elviselni sem, elkezded átalakítani szöveggé,
akkor annak már a mozdulattól más súlya lesz, transzformálódik. Már nem egy
elviselhetetlen élet, hanem egy megrázó történet. Tehát a történet nem az élet
maga, nem te vagy, hanem belőled egy rész csak. És ha nem te magad vagy az
egész fájdalom, hanem az csak egy részed, akkor meg is szelídítheted.”[5]
[1] TISZA
Kata, Most. Túlélő leszel, nem áldozat,
Scolar Kiadó, Budapest, 2019, 35.
[2] Hanna
WOLF, Jézus a pszichoterapeuta, Egyházfórum,
Budapest, 1995, 23.
[3] PÁL
Ferenc, Tükör által világosan – Isten
arcvonásai az önismeret fényében, Kairosz Kiadó, Budapest, 2009, 221
[4]
James
MARTIN SJ, Jezsuita spiritualitás –
Gyakorlati útmutatás a hétköznapi élethez, Ursus Libris, Gyál, 2013, 66.
[5] TISZA
Kata, i.m., 37.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése